F5-J KATEGÓRIA – RÁDIÓIRÁNYÍTÁSÚ ELEKTROMOS HAJTÁSÚ TERMIKVITORLÁZÓMODELLEK
MAGYAR SZABÁLYZAT 2006
Cél: Közvetlen egymás elleni versenyzés biztosítása rádióirányítású elektromos hajtású termikvitorlázó modelleket repítő versenyzők számára. A csoportokba beosztott versenyzők minősítő fordulókat repülnek. Minden csoport pontszámait normalizálják a változó időjárási viszonyok hatásának csökkentésére. A minősítő fordulók során legjobb összesített eredményt elért versenyzők egy csoportban további döntő fordulókat repülnek a végső helyezések eldöntésére. A főrendező a verseny kezdete előtt be kell jelentse a tervezett minősítő és döntő fordulók számát.
1 Általános el őírások
1.1 A rádióirányítású elektromos hajtású termikvitorlázó modell meghatározása
Olyan repülőmodell, amelyet egy (1) elektromotor hajt, melyhez az energiát a fedélzeten lévő áramforrásból nyeri. A motorjárat ideje nincs korlátozva. A felhajtóerőt rögzített felületekre ható aerodinamikai erők biztosítják. A változtatható geometriájú vagy felületű modellek felületeik maximális és minimális kiterjedése esetén is meg kell feleljenek az előírásoknak. A modellt a talajon tartózkodó pilóta rádiókapcsolat segítségével irányítja. A geometria vagy a felület bármely változtatása csak távolról, a rádió berendezés segítségével történhet. A hajtás jellemzői szerint a kategória három osztályra tagozódik.
1.2 A modellek előregyártása
A modellek el őregyártására nincs megkötés.
1.3 Az F5-J modellek közös jellemzői
a) Általános el őírások:
Maximális hordfelület (St) ....................... 150 dm 2
Maximális repül ő tömeg .............................. 5 kg
Felületi terhelés St-re .......................... 12–75 g/dm 2 között
b) Az elektromotor és az áramforrás osztályonként meghatározott az 1.4 pont szerint.
c) A légcsavarlapátok fémes anyagból nem készülhetnek. Az orrkúp lekerekítési sugara legalább 3 mmes legyen.
d) Nem alkalmazható rögzített vagy behúzható fékez ő szerkezet (pl. csavar, fűrészfogszerű kiemelkedés stb.) abból a célból, hogy leszállásnál lassítsa a modell csúszását a talajon.
e) A rádió berendezés olyan legyen, hogy azt 20 kHz frekvencia különbséggel együtt lehessen üzemeltetni más berendezésekkel. Ha a rádió nem felel meg ezen követelménynek, a versenyz ő meg kell adja a működési sávszélességet (max. 50 kHz).
f) Bármely, a modelltől a pilóta felé irányuló információt továbbító berendezés alkalmazása tilos. A versenyterületen versenyzők, segítők vagy csapatkapitányok számára telekommunikációs eszközök (beleértve adóvevőket és telefonokat) használata nem megengedett.
g) A versenyző két (2) modellt használhat egy versenyen.
h) A verseny során a modellek alkatrészei felcserélhetők, ha a repítésre kerülő modell ezután is megfelel az előírásoknak, és ha az alkatrészeket a verseny előtt ellenőrizték.
i) Az egymás utáni fordulókban a startsorrend véletlenszerűségének biztosítása érdekében minden versenyző két, egymástól legalább 20 kHz-el eltérő frekvenciát kell bejelentsen. A verseny során a versenyző ezen frekvenciák bármelyikének használatára felszólítható, ha a felszólítást legalább fél órával a forduló kezdete előtt az érintett versenyző (vagy a csapatkapitány, ha van) írásban megkapja.
j) Minden ballasztot a modell vázán belül kell biztonságosan rögzíteni.
1.4 Osztályok
1.4.1 F5-J400 osztály – 400-as vitorlázó modellek
Kizárólag 400-as méret ű ferritmágneses, csúszócsapágyas, nem cserélhető belső szénkefés motor használható (Mabuchi 380 vagy ezzel egyenértékű típus). A telep max. 8 NiXX (9,6 V), vagy max. 2 LiXX (7,4 V) cellából állhat.
1.4.2 F5-J7 osztály – 7 cellás vitorlázó modellek
Bármilyen motor használható. A telep 7 NiXX, max. Sub-C méret ű (kb. átmérő 23 x 42 mm) cellából állhat.
1.4.3 F5-J osztály – Vitorlázó modellek
Bármilyen motor használható. A telep tömege vezetékekkel, csatlakozókkal, szigeteléssel, rögzít őkkel együtt legfeljebb 425 g lehet. Alkalmazható akkumulátor típusok: NiXX. Kivételként, ha a telep 7 cellából áll, max. Sub-C méretűek (kb. átmérő 23 x 42 mm) is használhatók.
1.5 Versenyző és segítők
a) A versenyz ő (pilóta) személyesen kell üzemeltesse rádió berendezését.
b) Minden versenyz ő egy (1) segítőt vehet igénybe.
2 A versenyterület
2.1 A versenyt olyan helyen kell megtartani, ahol a terep megfelel ően sík, és ahol a lejtő- és hullámrepülés valószínűsége elegendően kicsi.
2.2 A repítési területen 6 m széles indítófolyosót kell kijelölni, közepén indítóvonallal. Az indítófolyosó a szélre mer őlegesen helyezkedik el, és a közepén lévő indítóvonalon egymástól legalább 15 m-re, indítóhelyeket kell kijelölni a csoport minden versenyzője számára.
2.3 A repítési területen leszállóhelyeket kell kijelölni, egy csoport minden versenyz ője számára egyet. Minden leszállóhely az indítóhelyek egyikéhez tartozik, és az indítófolyosó szélalatti oldalán, attól legalább 30 m távolságra helyezkedik el.
2.4 A leszállókörök középpontját és az indítóvonalat mindig meg kell jelölni. A f őrendező döntése alapján a körök kerületének kijelölése elhagyható, és a körök középpontjától mért távolság megállapítására más helyettesítő mérési módszer, például szalag alkalmazható.
3 Biztonsági szabályok
a) A modell egyetlen része sem kerülhet nyugalomra a biztonsági terület(ek)en (indítófolyosó, depo, parkoló, néz őtér, stb.) belül.
b) A modellt nem szabad kis magasságban (3 m alatt) repíteni a biztonsági terület(ek) (indítófolyosó, depo, parkoló, néz őtér, stb.) felett.
c) A biztonsági szabályok minden egyes megsértését azzal büntetik, hogy a versenyz ő adott fordulóban elért korrigált pontszámából 100 pontot levonnak. A szabálysértéseket fel kell tüntetni azon forduló pontozólapján, amelyben azok történtek.
4 Ellen őrzés
4.1 Az adók ellenőrzése
a) A f őrendező addig nem indítja a versenyt, amíg minden versenyző minden adót át nem adott a rendezőknek.
b) Ha a versenyz ő nem adja át az adót a verseny hivatalos kezdési időpontja előtt, a főbíró az első fordulóból kizárhatja.
c) Verseny közben a f őrendező engedélye nélkül bármely adási kísérlet tilos, és a versenyből való kizárással járhat.
d) A versenyz ő repítésének befejezése után a lehető leghamarabb át kell adja adóját a kijelölt hivatalos személynek (szokás szerint az időmérőnek).
4.2 A telepek és motorok ellenőrzése
a) A rendez ők kötelessége digitális mérlegről gondoskodni, hogy a regisztáció során a telepek súlyát ellenőrizzék. A lemért és ellenőrzött telepeket meg kell jelölni. A startok után szúrópróbával újra ellenőrizni kell a telepeket, különös tekintettel a döntőkre.
b) Az F5-J400 kategóriában a startok után szúrópróbával ellen őrizni kell a motorokat, különös tekintettel a döntőkre.
5 Az id őmérők kötelességei
a) A rendez ők meg kell bizonyosodjanak arról, hogy a közreműködő időmérők tisztában vannak feladatuk fontosságával, jártasak a szabályzatban, főleg azokban a részekben, amelyek gyors, pozitív cselekvést kívánnak meg, hogy ne veszélyeztessék a versenyzők esélyeit a versenyben.
b) Az id őmérők a felelősek, hogy átadják az adókat a versenyzőknek a munkaidő megkezdése előtt, és hogy azokat visszajuttassák a rendezőkhöz a repítés után, amilyen hamar csak lehet.
c) A rendez őnek biztosítania kell, hogy egy bíró figyelmeztessen bármely versenyzőt, aki túlrepüli a csoport munkaidejét, és mérje a túlrepülés idejét.
d) Az id őmérőknek a munkaidő kezdete előtt meg kell győződniük a motor be- és kikapcsolásának módjáról. A repítés alatt ennek figyelésével ellenőrzik a motor be- vagy kikapcsolt állapotát.
6 Hivatalos repítés
6.1 A versenyz ő legalább négy (4), de lehetőleg ennél több hivatalos startot végezhet.
6.2 Kísérlet
a) A versenyz ő minden hivatalos startban két kísérletet tehet.
b) Kísérletnek min ősül a repítés, ha a modell járó motorral elhagyta a versenyző vagy segítője kezét.
c) A második kísérletnél a versenyz ő a modellen csak beállítást, javítást és légcsavar cserét végezhet.
d) Második kísérlet esetén ennek eredménye adja a hivatalos pontszámot.
e) Minden kísérletet két stopperórával kell mérni. Ha mindkét óra hibásan m űködött, a csoport újra repít.
6.3 Újrarepítés
6.3.1 A versenyz ő részére új munkaidőt engedélyeznek, ha:
a) modellje repülés közben egy másik, repülés közben lév ő modellel ütközik,
b) a kísérletet nem értékelték a hivatalos id őmérők hibájából,
c) a versenyz ő irányításán kívül álló váratlan esemény a kísérletet megakadályozta, vagy azt megszakította.
6.3.2 Az újrarepít ő versenyzők számára méltányos felkészülési időt kell biztosítani az esetleges modell vagy akkumulátor cseréhez, de akkumulátortöltési időhöz a versenyzőnek nincs joga.
6.3.3 A versenyz ő az új munkaidőt a következő prioritások szerint kapja:
1. egy nem teljes csoportban, vagy egy teljes csoportban egy plusz indító/leszálló helyen;
2. ha ez nem lehetséges, akkor egy új csoportban, több (legalább 4) újrarepít ő versenyzővel együtt;
3. ha ez sem lehetséges, akkor az eredeti csoportjában, a futó forduló végén.
A 3. prioritás esetében az eredeti és az újrarepített eredmény közül a jobbikat fogadják el hivatalosnak, kivéve azokat a versenyz őket, akik új munkaidőt kaptak. Ezek számára az ismételt repítés eredménye a hivatalos pontszám. Az ilyen csoport azon versenyzői, akik nem kaptak új munkaidőt, akadályoztatás esetén nem jogosultak új munkaidőre.
6.4 A repítés érvénytelenítése és/vagy kizárás
A repítést érvénytelenítik és nulla pontszámot regisztrálnak, ha:
a) a versenyz ő olyan modellt használt, amely nem felel meg az 1. pont bármely előírásának. A szabályokat szándékosan, vagy kirívó módon megszegő versenyző a verseny főrendezőjének döntése alapján a versenyből kizárható.
b) a repülés ideje alatt a modell bármely alkatrészét elveszti, kivéve, ha ezt egy másik modellel történt leveg őbeli ütközés eredményezte, továbbá a leszállásnál (a talajjal való érintkezéskor) leváló alkatrészt sem veszik figyelembe.
c) a modellt a versenyz őn kívül bárki más irányítja, vagy az adón lévő kezelőszervekhez hozzányúl.
d) leszállásnál a modell bármely része nem kerül nyugalomba a versenyz ő részére kijelölt leszálló kör középpontjától mért 75 m távolságon belül.
e) a versenyz ő modelljével más versenyző részére kijelölt leszállókörön olyan módon repül keresztül, vagy ott olyan módon száll le, hogy annak leszállását megzavarja vagy akadályozza.
7 A verseny megszervezése
7.1 Fordulók és csoportok
a) A min ősítő fordulók során a repítési sorrendet az alkalmazott rádiófrekvenciáknak megfelelően úgy kell kialakítani, hogy a lehető legtöbb repítést lehessen egyszerre lebonyolítani. Legalább 6, de lehetőleg
8-10 versenyz őt kell minden csoportba beosztani.
b) A repítési sorrendet fordulókra, ezeken belül csoportokra kell megállapítani. A fordulókon belül a csoportok repítési sorrendjét a csoportbeosztás után sorsolással kell eldönteni.
c) A repítési csoportokat egy mátrix rendszer határozza meg, amely minimalizálja azon esetek számát, amikor a versenyz ők egynél többször repítenek együtt egy másik versenyzővel, kivéve a döntőt. A gyakorlatban bizonyos versenyzői létszámoknál, vagy háromnál több forduló esetén előfordulhat, hogy ez nem kerülhető el, de az ilyen esetek számát minimalizálni kell.
d) A verseny lebonyolításához szükséges id ő csökkentése érdekében azt a mátrixot kell alkalmazni, amelynél a fordulónkénti csoportok száma a legkisebb és a versenyzők száma a csoportokban a legnagyobb, a frekvencia csoportok számát ehhez kell igazítani. A frekvencia csoportok kialakítását, a javasolt mátrixokat és alkalmazásukat a 11. pont tartalmazza.
e) Minden versenyz ő számára egy startszámot kell kijelölni a mátrixból, amely a minősítő fordulók során nem változhat. A startszámok kiadásának módját a rendező határozza meg.
f) Ha a verseny elkezd ődött, a mátrix és a startszámok nem változtathatók meg.
g) A sportszer ű verseny érdekében bármely csoportban a versenyzők minimális létszáma négy (4). Ha egy csoportban a létszám háromra (3) vagy kevesebbre csökken (pl. a verseny feladása miatt), egy későbbi csoportból a rendező egy versenyzőt előre kell hozzon. Ha lehet, biztosítani kell, hogy a csoport bármely tagjával korábban nem repített, és frekvenciájának illeszkedni kell a csoportba.
7.2 Repítés csoportokban
a) A versenyz őknek öt perc felkészülési időhöz van joguk, amely idő abban a pillanatban kezdődik, amikor csoportjukat hívják, hogy foglalják el helyüket a kijelölt startolási területen, és tart addig, amikor a csoport munkaideje megkezdődik.
b) A csoport minden versenyz ője részére az engedélyezett munkaidő tíz (10) perc.
c) A rendez ő minden versenyző számára kétséget kizáró azonos módon kell jelezze a csoport munkaidejének kezdetét és végét. Hallható és látható jelet kell adni, amikor a csoport munkaidejéből nyolc (8) perc eltelt. Az utolsó tíz (10) másodpercet vissza kell számolni.
d) Hallható jelként autókürt, cseng ő, vagy más jelzőrendszer használható. Gondolni kell arra, hogy a hang széllel szemben nem terjed messzire, ezért a hangforrás(ok) elhelyezése megfontolást kíván.
e) Bármely modell, amely a munkaid ő végén még a levegőben van, azonnal le kell szálljon.
7.3 Döntő fordulók
a) A min ősítő fordulók után legalább kettő (2), de négynél (4) nem több döntő fordulót kell repülni, melyekben a minősítő fordulók utáni sorrend alapján a következő számú legjobb versenyző repít egy csoportban:
– 11-nél kevesebb versenyz ő esetén ... 7 fő,
– 11-15 versenyz ő esetén .................... 8 fő,
– 16-nál több versenyz ő esetén ............ 9 fő.
A rendez ők döntésétől függően, ha a frekvenciák lehetővé teszik, a döntőbe jutó versenyzők száma növelhető, 20 fő felett minden 10 fő után egy fővel.
b) A dönt ő fordulókban a munkaidő tizenöt (15) perc. A hallható jelzést a csoport munkaidejének kezdetén, majd tizenhárom (13) és tizenöt (15) percnél kell adni.
8 A startok lebonyolítása
8.1 Indítás
a) A csoport munkaidejének kezdete el őtt a versenyző be kell mutassa a időmérőknek a motor be- és kikapcsolásának módját. Az időmérők a repítés alatt ennek figyelésével ellenőrzik a motor be- vagy kikapcsolt állapotát.
b) A modelleket minden esetben, a kijelölt indítófolyosóból és a kijelölt indítóhelyr ől kell indítani (2.2). A kísérlet érvénytelen és nulla pontot regisztrálnak, ha a modell indítása nem a kijelölt indítóhelyről történik.
c) Bármely modell, amelyet a csoport munkaidejének kezdete el őtt indítottak, le kell szálljon és a munkaidőn belül második kísérletet hajthat végre. Ennek elmulasztása esetén a versenyző ezen fordulóbeli pontszáma nulla. A korai indítást az időmérőnek azonnal jeleznie kell a versenyzőnek.
8.2 Motorjárat
a) A motort a versenyz ő tetszés szerinti ideig, egy folyamatos motorjárattal használhatja az első és a második kísérlet alatt egyaránt.
b) A motor kikapcsolását a versenyz ő jól hallható „motor ki” szavakkal kell jelezze az időmérőnek. A időmérőnek olyan helyen kell állni, ahonnan figyelemmel kísérheti a motor kezelését.
c) Ha a légcsavar a vitorlázórepülés során a motor kikapcsolt állapotában forog, (a motor nem húz, a modell nem emelkedik) nem min ősül motorjáratnak. A kikapcsolt állapotot az időmérőnek ellenőrzi kell az adón.
d) Ha a motor a vitorlázórepülés során szándékoltan (a versenyz ő jól hallható „motor be” szavakkal kell jelezze az időmérőnek, pl. a modell mentése céljából) vagy anélkül bekapcsolódik, (a motor húz, a modell emelkedik) a versenyző második kísérletet kell tegyen. Ha ez a második kísérletnél történt, a forduló eredménye nulla pont.
8.3 Repítési idő
A kísérletet attól a pillanattól mérik, amikor a versenyz ő „motor ki” szavainak elhangzásakor az időmérő észleli az adón a motor tényleges kikapcsolását, addig a pillanatig, amikor:
a) a modell először érinti a talajt; vagy
b) a modell először érint bármely, a talajjal kapcsolatban lévő akadályt; vagy
c) a csoport munkaideje letelik.
8.4 Leszállás
a) A versenyz ő felel azért, hogy mindig a számára kijelölt kört használja leszállásra.
b) Az id őmérők leszállás közben (az utolsó 2 (kettő) percben) a startvonal szél felőli oldalán kell maradjanak. Csak a pilóta és a segítő tartózkodhat a 15 m sugarú körben.
c) Leszállás után a versenyz ők visszahozhatják modelljüket a munkaidő vége előtt, feltéve, hogy ezzel nem zavarnak más versenyzőket és modelleket a csoportjukban.
d) Ha a leszállás másik versenyz ő leszállókörében történt 7 méteren belül, és a másik modell még repül, a versenyző vagy segítője a legrövidebb időn belül el kell távolítsa a modellt a másik modell leszállásának megzavarása nélkül. Ha ez nem sikerül időben, a versenyző nulla pontot kap erre a fordulóra.
9 Pontozás
9.1 A repítési id őt percben és másodpercben regisztrálják. A repítési pontszám úgy adódik, hogy minden teljes repült másodpercért egy pontot adnak.
9.2 A repítési pontszámból harminc (30) büntet őpontot vonnak le a csoport munkaidejének legfeljebb egy (1) perces túlrepüléséért.
9.3 A csoport munkaidejének egy (1) percet meghaladó túlrepülése esetén a repítés pontszáma nulla.
9.4 További pontok szerezhet ők a leszállással – az alábbi táblázat szerint – attól függően, hogy az a rendezők által kijelölt ponttól milyen távol történik:
Távolság a jelt ől (m) Pontszám Távolság a jeltől (m) Pontszám
1m .........................100 9m ........................ 60
2m ......................... 95 10m ........................ 55
3m ......................... 90 11m ........................ 50
4m......................... 85 12m ........................ 45
5m ......................... 80 13m ........................ 40
6m ......................... 75 14m ........................ 35
7m ......................... 70 15m ........................ 30
8m ......................... 65 15m felett ......................... 0
9.5 A leszállási pontszámhoz a távolságot a nyugalomba került modell orra és a versenyz ő számára a rendezők által kijelölt leszállási pont között mérik.
9.6 Nem jár leszállási pont a következ ő esetekben:
a) Ha a leszállási man őver közben a modell akár a pilótát, akár a segítőjét érinti.
b) Ha a modell túlrepüli a csoport munkaidejét.
c) Ha a modell a hátán áll meg.
9.7 A repülési pontok és a leszállási pontok összegzése, majd az esetleges túlrepülés miatti büntet ő pontok levonása után a legmagasabb pontszámot elért versenyző a csoport győztese, aki korrigált pontszámként 1000 pontot kap. A korrigált pontszámokat egy tizedes pontossággal kell regisztrálni.
9.8 A csoport többi versenyz őjének korrigált pontszáma a csoport győztesének korrigálás előtti pontszámához viszonyítva (normalizálva) adódik a következők szerint:
a versenyz ő saját pontszáma szorozva 1000-rel
––––––––––––––––––––––––––––--------------------------------––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
a csoport legmagasabb korrigálás el őtti pontszáma
9.9 A versenyz ő adott fordulóban elért végső pontszámának meghatározásához a 9.7 vagy 9.8 pont szerint
számított korrigált pontszámát csökkenteni kell a 3.c pont alapján esetleg kirótt büntet ő pontokkal.
9.10 A pontozás módja a min ősítő és a döntő fordulókban azonos.
10 Végs ő helyezési sorrend
10.1 Ha öt (5) vagy kevesebb min ősítő fordulót repültek, a versenyzők összesített minősítő pontszáma az összes minősítő fordulóban elért végső pontszámaik összege. Ha ötnél több fordulót repültek, a legkisebb pontszám kiesik. A nem döntős versenyzőket ezen pontszámok alapján rangsorolják.
10.2 A dönt őbe került versenyzők végső sorrendjének meghatározásához csak a döntő fordulókban elért pontszámaikat veszik figyelembe. Ha kevesebb, mint négy döntő fordulót repülnek, a döntő fordulók összesített pontszáma számít, ha négy döntő fordulót repülnek, a legkisebb pontszám kiesik. Ha két vagy több versenyző összesített döntőbeli pontszáma azonos, ezen versenyzők végső helyezési sorrendjét a minősítő fordulók után elfoglalt helyezésük dönti el.
11 Frekvencia csoportok és mátrixok
11.1 Frekvencia csoportok
a) A versenyben részvev ő versenyzők számától és a rendelkezésre álló frekvenciáktól függően a rendező ki kell válasszon egy mátrixot, és a versenyzőket frekvenciájukat figyelembe véve azonos létszámú frekvencia csoportokba kell beossza. Ebben a szakaszban tartalék (dummy) helyek is beiktathatók a frekvencia csoportba. Minden frekvencia csoport bizonyos számú különböző frekvenciát kell magába foglaljon, de egy adott frekvencia csak egy frekvencia csoportban jelenhet meg. Ezeknek a frekvencia csoportoknak a neve a későbbi mátrixokban "A", "B", "C" és így tovább. Ebben a szakaszban néhány versenyzőnek esetleg ki kell cserélnie rádió frekvenciáját azért, hogy a csoportok létszáma kiegyenlíthető legyen.
b) Ezután a rendezők az első forduló mátrixa alapján kijelölik a versenyzők egyedi startszámát. A verseny további szakaszaiban (2. forduló, 3. forduló, .....) a versenyző meg kell tartsa ezt a startszámot. Például: egy 36 versenyzővel sorra kerülő versenyen a (b) mátrixot alkalmazva egy versenyző a "B" frekvencia csoportba kerül és startszáma 8. Ennek alapján ez a versenyző:
– az 1. fordulóban a 2. csoportban,
– a 2. fordulóban az 1. csoportban,
– a 3. fordulóban a 3. csoportban repít.
11.2 Mátrixok
|