I. Általános rendelkezések
1. §
(1) A Magyar Modellező Szövetség (a továbbiakban: szövetség) a modellező sportághoz kapcsolódó feladatok ellátására az 1989. évi II. tv. és az 1997. évi CLVI. tv. (továbbiakban Etv és Khtv.) alapján létrehozott, önkormányzati elv alapján működő országos hatáskörű közhasznú társadalmi szervezet.
(2) A szövetség közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független, és pártoknak anyagi támogatást nem nyújt.
(3) A szövetség közhasznú szolgáltatásaiból a szövetség tagjain kívül bárki részesülhet.
2. §
(1) A szövetség neve: Magyar Modellező Szövetség
Rövidített neve: MMSZ
(2) A szövetség székhelye:
Budapest, XIV. Buzogány u. 7. II. 6.
(3) A szövetség működési területe: Magyarország
(4) Az alapítás éve jogfolytonosság alapján: 1968
3. §
(1) A szövetség emblémája: 1. sz. melléklet
Fehér alapon nemzetiszínű csík és két egyforma ezüstszürke felület által formált döntött M-betű.
(2) A szövetség zászlaja: 2. sz. melléklet
Világoskék–fehér színű, ferde osztással, a fehér mezőben a szövetség emblémája.
(3) A szövetség pecsétje: 3. sz. melléklet
Kör alakú pecsét, körbefutó szövege:
Magyar Modellező Szövetség
A körbefutó szövegen belül vízszintes elrendezésben a szövetség neve angolul:
Hungarian Association of Modellers
4. §
A szövetség tagja a NAVIGA-nak, a WMCR-FEMA-nak és az EFRA-nak, továbbá együttműködik a Magyar Repülő Szövetséggel (MRSZ), amelyen keresztül tagja a a FAI-CIAM-nak. Ezen nemzetközi szervezetek alapszabályát és egyéb szabályzatait a szövetség magára nézve kötelezőnek ismeri el.
5. §
A szövetség felett az Etv. 17.§ értelmében a törvényességi felügyeletet az ügyészség gyakorolja.
II. A szövetség célja és feladatai
A szövetség célja
6. §
(1) A szövetség célja a modellező sport, mint közhasznú tevékenység (Khtv. 26.§. c) 14.) népszerűsítése.
(2) A szövetség a Magyar Köztársaságban szervezi, irányítja és ellenőrzi a sportágában folyó tevékenységet, közreműködik a 2004. évi I. törvényben (Stv) meghatározott állami és sportfeladatok ellátásában, képviseli sportágának és tagjainak érdekeit, valamint részt vesz a nemzetközi modellező szervezetek tevékenységében.
A szövetség feladatai
7. §
(1) A szövetség feladatai:
a) a sportág működésének elősegítése, a fejlesztési célkitűzések meghatározása és megvalósításuk szervezése,
b) a verseny- és a fegyelmi szabályok megállapítása és az abban meghatározott sportfegyelmi jogkör gyakorlása,
c) a hazai versenynaptár jóváhagyása, a hazai nemzetközi versenyek megrendezésének engedélyezése, a nemzetközi versenyeken való részvétel feltételeinek meghatározása,
d) a bajnoki versenyrendszer kialakítása és működtetése, valamint egyéb versenyek és találkozók meghirdetése és megrendezése,
e) a sportág utánpótlás rendszerének kialakítása,
f) a válogatott keretek kijelölése és működtetése, az Európa- és világbajnokságokra, valamint a szövetség által finanszírozott nemzetközi versenyekre utazó csapatok összeállítása,
g) a sportág képviselete belföldön és külföldön,
h) a sportág központi nyilvántartásainak vezetése,
i) a sportszakemberek, sportbírók képzésének és továbbképzésének megszervezése, a versenybírók minősítése,
j) a külön jogszabályban meghatározottak szerint a sportolók igazolásával, valamint minősítésével kapcsolatos feladatok ellátása,
k) a sportolók külföldi munkavállalása sportszakmai feltételeinek megállapítása, a nemzetközi szövetség által megkívánt versenyengedély megadása,
l) a sportág azon vitás ügyeinek intézése, amelyek nem tartoznak más szerv hatáskörébe,
m) valamely jogszabályban meghatározott, illetve a sportág működési feltételeinek biztosításával összefüggő egyéb feladatok ellátása.
III. A szövetség tagsága
A szövetség tagjai
8. §
(1) A szövetség tagja az lehet, aki a szövetség alapszabályát elfogadja, és az abban megállapított tagdíjat befizeti.
(2) A szövetség tagjai – a tagokat megillető jogok és az őket terhelő kötelezettségek terjedelme alapján:
a) rendes tagok,
b) pártoló tagok,
c) tiszteletbeli tagok, elnökök.
A szövetség rendes tagjai
9. §
(1) A szövetség rendes tagja lehet:
a) magánszemély,
b) sportszervezet (szakosztály, egyesület, klub)
c) megyei vagy regionális (a továbbiakban: területi) szakági szövetség.
(2) A magánszemély az (1) bekezdés b) pontjában felsorolt szervezeteken – ezek hiányában a területi szövetségen – keresztül lehet tag.
(3) A szakosztály, egyesület, klub a területi szövetség útján – ennek hiányában közvetlenül – lehet az országos szövetség tagja. Valamely felsorolt tag csak annak a területi szövetségnek lehet a tagja, amelynek működési területén a székhelye található.
A szövetség pártoló tagjai
10. §
A szövetség pártoló tagja lehet az a magán- vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki (amely) a szövetség célkitűzéseit erkölcsileg és anyagilag, illetve közreműködésével támogatja.
Tiszteletbeli tagok, elnökök
11. §
(1) A magyar modellező sport egyéni világ- és európabajnokai, valamint a nemzetközi szövetségek elismerő diplomáival kitüntetettek a szövetség örökös, tiszteletbeli tagjai. A tiszteletbeli tagság független a rendes tagságtól (9.§ (1) a) pont), vagy pártoló tagságtól (10.§).
(2) A szövetség tiszteletbeli elnöke lehet az a személy, aki a szövetség munkájában való aktív tevékenysége során, vagy a szövetség munkájának erkölcsi támogatásában kimagasló érdemeket szerzett.
A tagsági jogviszony keletkezése
és megszűnése
12. §
(1) A szövetségi tagság felvétellel keletkezik és kilépéssel, kizárással, törléssel szűnik meg.
(2) A tagfelvételi kérelem a szövetség titkárságán nyújtható be, magánszemély esetében a 9.§ (2) pontjának megfelelően.
(3) A titkárság a szövetség tagjairól naprakész nyilvántartást vezet.
(4) A szövetség tagjai az alapszabály 4. sz. mellékletében meghatározott tagdíjat fizetnek. A tagdíj a biztosítás díját is tartalmazza.
(5) A szövetségből való kilépést írásban kell a titkárságon bejelenteni. A kilépés a tagot nem mentesíti a tagsága idején keletkezett kötelezettségei alól, és csak az ezekhez kapcsolódó jogaival élhet.
(6) Törléssel szűnik meg a tagság a jogi személyiséggel rendelkező tag jogutód nélküli megszűnésével és ha a tag tagdíjfizetési kötelezettségének az esedékességtől számított 6 hónapon belül nem tesz eleget.
(7) A szövetségből való kizárást csak fegyelmi eljárás során kiszabott jogerős büntetésként lehet alkalmazni. A kizárt tag jogaira és kötelezettségeire a (5) bekezdés az irányadó. Kizárni a szövetség céljainak megvalósulását veszélyeztető tagot lehet.
IV. A tagok jogai és kötelezettségei
A rendes tagok jogai és kötelezettségei
13. §
(1) A rendes tag jogai:
a) részt vehet a szövetség tevékenységében és rendezvényein, érvényes MMSZ tagsági igazolvány birtokában indulhat szövetségi versenyen,
b) választhat és választható a szövetség szerveibe,
c) észrevételeket, javaslatokat tehet és véleményt nyilváníthat a szövetséget és a sportágat érintő kérdésekkel kapcsolatban,
d) választott szavazati jogú küldött(ek) révén részt vehet a küldöttgyűlés határozatainak meghozatalában.
(2) A rendes tag kötelezettségei:
a) a tagdíj megfizetése,
b) a szövetség alapszabályának és egyéb szabályzatainak, valamint a szövetség szervei által hozott határozatoknak a megtartása, illetőleg megtartásának biztosítása,
c) a sportág fejlődésének, eredményességének és népszerűségének elősegítése,
d) a szövetségi vagyon gyarapítása és megóvása,
e) adatszolgáltatás a központi nyilvántartás részére.
A pártoló és tiszteletbeli tagok jogai és kötelezettségei
14. §
(1) A pártoló és tiszteletbeli tag jogai:
a) részt vehet a szövetség tevékenységében és rendezvényein, kivéve a szövetségi versenyeken való indulást,
b) észrevételeket, javaslatokat tehet és véleményt nyilváníthat a szövetséget és a sportágat érintő kérdésekkel kapcsolatban.
(2) A pártoló tag kötelezettségei:
a) a vállalt hozzájárulás megfizetése, a vállalt közreműködés elvégzése.
b) a szövetség alapszabályának, egyéb szabályzatainak, valamint a szövetség által hozott határozatoknak a megtartása,
c) a sportág népszerűsítése.
d) adatszolgáltatás a központi nyilvántartás részére.
(2) A tiszteletbeli tag kötelezettségei:
a) a szövetség alapszabályának, egyéb szabályzatainak, valamint a szövetség által hozott határozatoknak a megtartása,
b) a sportág népszerűsítése.
V. A szövetség szervezete
15. §
(1) A szövetség szervei:
a) a szövetség rendes küldöttgyűlése
b) a szövetség rendkívüli küldöttgyűlése
c) a szövetség elnöksége
d) a titkárság
e) az ellenőrző bizottság
f) a fegyelmi bizottság
g) a szakbizottságok és referensek.
(2) A testületi szervek működése.
a) Az ülések gyakorisága: legalább évente egyszer.
b) Az üléseket az adott szerv elnöke hívja össze írásban, 8 nappal az ülést megelőzően, a napirend egyidejű közlésével.
c) Határozatképesség: min. 50%+1 fő.
d) Határozatképtelenség esetén a testületi szerv ülését 15 napon belül kell megismételni, amely a megjelentek számától függetlenül határozatképes az eredeti napirendi pontok tekintetében.
e) A szavazás rendje és a határozathozatal módja: nyílt szavazás egyszerű szótöbbséggel, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
f) a testületi szervek ülései nyilvánosak, kivéve ha a testület 2/3-os többséggel zárt ülést rendel el.
(3) Összeférhetetlenségi szabályok. (Khtv 8. és 9.§.)
(3.1) A vezető szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki, vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§ b) pont), élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján:
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi szervezet által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.
(3.2) Nem lehet a felügyelő szerv elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy, aki:
a) A vezető szerv elnöke vagy tagja;
b) A közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másként nem rendelkezik;
c) A közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül – kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatást;
d) Az a) - c) pontokban meghatározott személyek hozzátartozója.
(3.3) A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be – annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
(3.4) A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
(4) Határozatok és nyilvánosság:
a) A szövetség elnöksége a testületi szervek döntéseit a Határozatok Tárában összegyűjti, amelyben nyilvántartja a döntések tartalmát, időpontját, hatályát, a támogatók és ellenzők számarányát, és ha lehetséges személyét.
b) Az elnök gondoskodik a döntések közléséről az érintettekkel írásban, igazolható módon.
c) A szövetség testületi szerveinek döntéseit a székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán hozza nyilvánosságra.
d) Az elnökség a szövetség működésével kapcsolatban keletkezett iratokba bárki számára betekintést enged a szövetség székhelyén, előre egyeztetett időpontban. (Kivéve a zárt üléseken keletkezett iratokat. Kivételes esetekben ettől az elnök eltekinthet.)
e) A szövetség működése módjáról, szolgáltatásai igénybevételének lehetőségeiről, valamint beszámoló közléseiről időszaki kiadványban tájékoztatja a nyilvánosságot.
VI. Rendes küldöttgyűlés
A küldöttgyűlés összehívása
16. §
(1) A szövetség legfőbb szerve a küldöttgyűlés.
(2) A szövetség rendes küldöttgyűlését évente kell összehívni. A küldöttgyűlés időpontját a szövetség elnökségének legalább egy hónappal korábban meg kell állapítania és annak helyéről, időpontjáról, tervezett napirendjéről és a beterjesztett javaslatokról a tagokat írásban értesítenie kell.
(3) A küldöttgyűlésen szavazati joggal az (5) pont szerint választott vagy delegált küldöttek rendelkeznek. A szavazati jog át nem ruházható.
(4) A küldöttgyűlésen minden küldött egy szavazattal rendelkezik. A küldöttgyűlésen szavazati jogot gyakorló választott és delegált küldöttek nevét a küldöttgyűlés előtt legalább két héttel írásban be kell jelenteni a titkárságnál.
(5) A küldöttek száma:
a) a 9.§ (1) bekezdés b) pontjában megnevezett tagok küldöttgyűlésén az érvényes MMSZ tagsági igazolvánnyal rendelkező tagok számával arányosan megválasztott küldöttek, minden betöltött 10 fő után 1 fő (ha ez a létszám kisebb 10-nél, az adott területi szövetséghez tartozó más taggal vagy tagokkal együttesen lehet küldött(ek)et választani),
b) a 9.§ (1) bekezdés c) pontjában megnevezett, érvényes tagsággal rendelkező tagok delegált képviselői, tagonként 1 fő,
(6) Küldöttnek az a nagykorú magyar állampolgár választható, aki nincs eltiltva a közügyek gyakorlásától.
(7) A küldöttek mandátuma 4 évre szól.
(8) A küldöttek – alkalmatlanság esetén – a mandátum lejárta előtt is visszahívhatók.
(9) A küldöttek mandátuma megszűnik:
a) a választási ciklus lejártával
b) lemondással
c) visszahívással
d) elhalálozással
e) a szövetségből történő kizárással.
(10) A küldöttek tisztségüket társadalmi megbízatásként látják el. A tevékenységükkel kapcsolatos költségeket a delegáló szervek fedezik.
(11) A küldöttek jogai:
a) részvétel a szövetség küldöttgyűlésén, a sportág ügyeinek tárgyalása során választóik érdekeinek, véleményének képviselete,
b) a szavazati jog gyakorlása.
(12) A küldöttek kötelezettségei:
a) a küldöttgyűlés munkájának elősegítése,
b) választóik tájékoztatása a küldöttgyűlésről.
(13) A szövetség küldöttgyűlése nyilvános. A nyilvánosságot a küldöttgyűlés többségi határozattal korlátozhatja vagy kizárhatja.
A küldöttgyűlés határozatképessége
17. §
(1) A küldöttgyűlés határozatképes, ha a szavazásra jogosultak több mint 50 %-a jelen van.
(2) Határozatképtelenség esetén a küldöttgyűlést 30 napon belül újra össze kell hívni. Az ismételten összehívott küldöttgyűlés az eredeti napirendbe felvett kérdésekben a megjelentek számára tekintet nélkül határozatképes.
A küldöttgyűlés napirendje
18. §
(1) A küldöttgyűlés napirendjére a szövetség elnöke tesz javaslatot és terjeszti a küldöttgyűlés elé.
(2) A szövetség rendes küldöttgyűlésének az alábbi napirendeket kötelezően tárgyalnia kell:
a) az elnökség éves beszámolója,
b) az éves pénzügyi beszámoló és a közhasznúsági jelentés,
c) az ellenőrző bizottság beszámolója,
d) a szövetség tagjai által a (3) bekezdés szerint beterjesztett javaslatok.
(3) A (2) bekezdés d) pontjában említett javaslatokat napirendre kell tűzni, ha azokat a küldöttgyűlés időpontja előtt legalább két héttel benyújtották az elnökséghez. Ezen határidő után, vagy a szövetség küldöttgyűlésén beterjesztett javaslatok abban az esetben tárgyalhatók, ha azt a többség elfogadja.
A küldöttgyűlés hatásköre
19. §
(1) A küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) az elnökség éves beszámolójának elfogadása,
b) az éves pénzügyi beszámoló és a közhasznúsági jelentés elfogadása,
c) az ellenőrző bizottság jelentésének elfogadása,
d) az alapszabály megállapítása és módosítása,
e) az elnökség, és a hatáskörébe tartozó bizottságok tagjainak és elnökének megválasztása,
f) a tagdíj mértékének megállapítása,
g) a tiszteletbeli elnöki cím adományozása és esetleges megvonása,
h) nemzetközi modellező szervezetbe való be- és kilépés elhatározása,
i) a középtávú sportágfejlesztési program elfogadása,
j) a kizárás kérdésében hozott határozat elleni jogorvoslati kérelem elbírálása,
k) a szövetség más szövetséggel való egyesülésének, szétválásának, valamint feloszlásának kimondása,
l) mindazok a kérdések, amelyeket jogszabály, vagy az alapszabály a küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal, illetőleg amelyeket a küldöttgyűlés a saját hatáskörébe von.
m) szervezeti egységeinek jogi személlyé történő nyilvánítása, valamint a sportról szóló 2004. évi I. tv. (továbbiakban Stv) által biztosított jogok gyakorlása.
(2) Az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott hatáskört két küldöttgyűlés között az elnökség gyakorolja.
A küldöttgyűlés határozathozatala
20. §
(1) A küldöttgyűlés döntéseit általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén a küldöttgyűlés elnökének szavazata dönt.
(2) A 19. § (1) bekezdés d) és k) pontjai alá tartozó kérdésekben a határozatokhoz 2/3-os többség szükséges.
(3) A küldöttgyűlés titkos szavazással hoz határozatot személyi kérdésekben, illetve ha a szavazásra jogosultak 1/3-a indítványozza. Titkos szavazás során adódó szavazategyenlőség esetén addig kell ismételni a szavazást, amíg döntés születik.
(4) A küldöttgyűlésen szavazási kötelezettség áll fenn. Ez alól – indokolt esetben – a küldöttgyűlés elnöke adhat felmentést.
(5) A küldöttgyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell az elhangzott lényeges észrevételeket és javaslatokat, valamint a hozott határozatokat. A jegyzőkönyvet a küldöttgyűlés elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá, és a küldöttgyűlés elején megválasztott két személy hitelesíti. A küldöttgyűlés határozatait nyilvánosságra kell hozni.
A tisztségviselők megválasztása
21. §
(1) A küldöttgyűlés hatáskörébe tartozó tisztségviselők:
a) az elnök
b) az alelnök
c) az elnökség tagjai
d) az ellenőrző bizottság elnöke és tagjai
e) a fegyelmi bizottság elnöke és tagjai.
(2) A szövetség tisztségviselőit a küldöttgyűlés 4 évre választja.
(3) A tisztségviselőket megválasztó küldöttgyűlés előtt legalább 2 hónappal a szövetség elnöksége jelölő bizottságot hív össze. Az (1) bekezdésben meghatározott tisztségviselőkre vonatkozó javaslatot a jelölő bizottság elnöke terjeszti a küldöttgyűlés elé. A bizottság javaslata helyszíni jelöléssel kiegészíthető, ha azt legalább 10 jelenlévő küldött támogatja.
(4) Megválasztottnak az a tisztségviselő tekinthető, aki a leadott szavazatok több mint 50 %-át megkapta.
VII. Rendkívüli küldöttgyűlés
22. §
(1) Rendkívüli küldöttgyűlést kell összehívni:
a) a szövetség elnökségének többségi határozata alapján,
b) ha a szövetség rendes tagjainak 1/3-a az ok és a cél megjelölésével kéri,
c) ha az elnökségben a küldöttgyűlés által megválasztott tagok létszáma a felére csökken,
d) ha a bíróság elrendeli.
(2) A rendkívüli küldöttgyűlést az erre okot adó körülmény bekövetkezésétől számított egy hónapon belül össze kell hívni.
(3) A rendkívüli küldöttgyűlésre egyebekben a rendes küldöttgyűlésre vonatkozó szabályok az irányadók.
VIII. A szövetség elnöksége
Az elnökség tagjai
23. §
(1) Az elnökségnek csak olyan nagykorú magyar állampolgár lehet tagja, aki nincs eltiltva a közügyek gyakorlásától. Az elnökség tagjai tisztségüket általában társadalmi megbízatásként látják el.
(2) Az elnökség tagjai tisztségükben újraválaszthatók.
(3) Az elnökség létszáma hét (7) fő. Az elnökség tagjai:
a) az elnök,
b) az alelnök,
c) az öt (5) fő elnökségi tag.
(4) A szövetség elnöke és alelnöke nem lehet a szövetség területi tagszervezetének (9.§ (1) c) pont) vezető tisztségviselője, ezekkel nem állhat munkaviszonyban, továbbá nem lehet a szövetség tevékenységével összefüggő vállalkozásban érdekelt személy.
(5) Az elnökségi tagok jogai és kötelezettségei:
a) az elnökségi üléseken és a határozatok meghozatalában való részvétel,
b) észrevételek, javaslatok tétele a szövetség működésével, a sportággal kapcsolatban,
c) felvilágosítás adása és kérése a sportággal összefüggő kérdésekben, a tisztségviselők döntéseivel kapcsolatban,
d) javaslattétel rendkívüli küldöttgyűlés, elnökségi ülés összehívására,
e) a szövetségi határozatok és ajánlások megtartása, illetőleg végrehajtása.
(7) Az elnökségi tagság megszűnik:
a) a mandátum lejártával,
b) lemondással,
c) visszahívással,
d) elhalálozással,
e) a szövetségből történő kizárással.
Az elnökség hatásköre
24. §
(1) A szövetség tevékenységét két küldöttgyűlés közötti időszakban a szövetség elnöksége irányítja. Az elnökség a szövetség működését érintő valamennyi kérdésben döntésre jogosult szerv, kivéve azokat az ügyeket, amelyek az alapszabály szerint a küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartoznak, vagy amelyeket a küldöttgyűlés saját hatáskörbe vont, vagy a szövetség más szervének hatáskörébe utalt.
(2) Az elnökség feladatai és hatásköre:
a) a szövetség törvényes és alapszabályszerű működésének biztosítása,
b) a szövetség rendes és rendkívüli küldöttgyűlésének összehívása,
c) gondoskodás a küldöttgyűlési határozatok végrehajtásáról és a végrehajtás ellenőrzése,
d) a főtitkár megbízása, akinek személyére alkalmazni kell a 23. § (4) bekezdésének előírásait,
e) a szövetség működésével, valamint a sportággal kapcsolatos szabályzatok megállapítása és módosítása – az alapszabály kivételével,
f) a sportág középtávú fejlesztési- és éves programjának kidolgozása, küldöttgyűlés elé terjesztése,
g) a sportág nemzetközi tevékenységének irányítása, nemzetközi kapcsolatainak szervezése, a sportdiplomaták megválasztása,
h) az éves költségvetés megállapítása, valamint az éves beszámoló és a közhasznúsági jelentés elkészítése,
i) a bajnokságok és szövetségi versenyek kiírása,
j) a hazai versenynaptár jóváhagyása,
k) a válogatott keretek és felkészülési programjuk jóváhagyása,
l) az általa létrehozott bizottságok tisztségviselőinek és tagjainak megválasztása, illetve felmentése, referensek megbízása és felmentése,
m) a hatáskörébe utalt jogorvoslati kérelmek elbírálása, illetőleg fegyelmi jogkör gyakorlása,
n) állami kitüntetések, szövetségi és egyéb elismerések adományozására javaslattétel,
o) a sportolói, valamint versenybírói minősítésekkel kapcsolatos feladatok ellátása,
p) az EB és VB rendezvényeken történő részvétel engedélyezése, döntés a csapatvezetők személyéről és a nemzeti csapatok összetételéről,
r) döntés mindazokban a kérdésekben, amelyeket jogszabály, illetőleg a szövetség küldöttgyűlése a hatáskörébe utal.
(3) Az elnökség – megfelelő fedezet birtokában – dönt a rendkívüli, a költségvetésben nem szereplő, valamint az előirányzatot meghaladó kiadásokról. Előirányzat felhasználási jogkörében dönt a költségvetési előirányzatok évközi módosításáról, átcsoportosításáról.
(4) Az elnökség hatáskörébe tartozik a szövetség részére ingatlanvagyon megszerzése, megterhelése, elidegenítése, hitel felvétele, jogról való lemondás, gazdasági vállalkozási tevékenység elhatározása, valamint minden olyan határozat meghozatala, amelyek alapján a szövetség számára jelentős vagyoni terhek vagy kötelezettségek keletkeznek.
Az elnökség működése
25. §
(1) Az elnökség maga állapítja meg munkatervét és – a szövetség szervezeti és működési szabályzatában – az ügyrendjét.
(2) Az elnökség üléseiről jegyzőkönyvet kell felvenni és azt nyilvánosságra kell hozni.
IX. A szövetség elnöke, alelnöke
26. §
(1) A szövetség legfőbb tisztségviselője a szövetség elnöke, aki az elnökség közreműködésével irányítja a szövetség tevékenységét.
(2) Az elnök feladatai és hatásköre:
a) a küldöttgyűlés és az elnökség üléseinek vezetése,
b) a szövetség önálló képviselete,
c) a hírközlő szervek tájékoztatása a szövetség tevékenységéről,
d) a munkaviszonyban álló dolgozó felett a munkáltatói jogkör gyakorlása,
e) utalványozási jogkör gyakorlása az alelnökkel együttesen,
f) döntési jogkör gyakorlása mindazon ügyekben, amelyek nem tartoznak a küldöttgyűlés, az elnökség, illetőleg a szövetség egyéb szervének kizárólagos hatáskörébe,
g) mindazoknak a feladatoknak az ellátása, amelyeket jogszabály, az alapszabály, illetőleg a küldöttgyűlés vagy az elnökség a hatáskörébe utal.
(3) Az elnök akadályoztatása esetén valamely jogkörét meghatározott ügyekben vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve a szövetség más tisztségviselőjére átruházhatja.
(4) Az elnököt távolléte vagy akadályoztatása esetén az alelnök helyettesíti, kivéve azokat az ügyeket, amelyeket magának fenntartott.
(5) Az alelnök feladatai és hatásköre:
a) az alapszabály és egyéb szabályzatok, valamint a küldöttgyűlési és elnökségi határozatok végrehajtásának irányítása és ellenőrzése,
b) a szövetségi testületek munkájának figyelemmel kísérése, javaslattétel ezek napirendjére,
c) kapcsolattartás a területi szövetségekkel és tagszervezetekkel,
d) a szövetség önálló képviselete,
e) utalványozási jogkör gyakorlása az elnökkel együttesen,
f) személyi javaslatok tétele szakbizottsági vezetőkre, tagokra, referensekre és csapatvezetőkre.